Hvis du havde en drøm om at servicere dine gæster i din restaurant på hyggeligste vis, med et forklæde om maven og et venligt smil, mens du samtidig passer komfuret, så har du nok opdaget, at det at drive en restaurant eller en bar er hårdt arbejde. Arbejde på en restaurant betyder lange arbejdsdage og mange gentagelser, for det hele starter forfra hver eneste gang, du slår dørene op til din restaurant eller bar.
Det er til gengæld et varieret og positivt arbejde, som indebærer kontakt med mange mennesker, dyrkning af dine sociale kompetencer og muligheder for at være en god leder. Alt sammen noget, som du vil kunne vokse med og trives i.
Noget af det vigtigste for en succesfuld restaurant er det, der foregår bag facaden. Her kan man benytte sig af et it-baseret crm system, som er et software, der kan hjælpe dig med styring af din virksomhed. Det gælder for eksempel aftaler med leverandører, kunder og andre vigtige stakeholders. Ligesom i mange håndværksvirksomheder er det ikke sjældent manglende styring, der giver økonomiske problemer, så ved at tage de rette systemer i brug, kan du hurtigt spotte problemer og holde styr på dine aftaler.
CRM er en forkortelse for det engelske udtryk Customer Relations Management. Med et sådan program er det nemmere at holde kontakt med og udvikle dine aftaler med de professionelle kunder. Det vil være en stor hjælp, hvis du eksempelvis leverer frokost ud af huset til mange forskellige virksomheder, eller hvis du har en stor selskabsforretning indeholdende omfattende aftaler med de forskellige parter.
Hvis du har styr på tingene bagved restaurantens hyggelige eller fornemme facade, har du langt bedre mulighed for at skabe succes. Ved at vælge at drive en bar eller restaurant har du bevæget dig ind i et område, der er præget af mange aktører og stor konkurrence, og det kræver, at man hele tiden er agil og alert, hvis man skal have succes i denne del af erhvervslivet. Et godt CRM-system kan hjælpe dig med meget af det tunge arbejde bag facaden.
Når det lykkes for dig, har du til gengæld et af verdens bedste jobs. Som oftest er dine kunder glade og tilfredse, for du leverer naturligvis den bedste kvalitet, og det kvitterer dine kunder for.